Finns tomten?

Igår kom frågan jag väntat och fasat för, Mamma finns tomten på riktigt? Kände att jag blev spänd i hela kroppen, började hyperventilera, vad skulle jag svara? Om jag sa att ja det är klart han finns, så ljuger jag ju.
Här kommer min sjuåring och har en fråga, vem vänder han sig till, jo till den personen som han litar mest på i hela världen som aldrig skulle ljuga för honom, sin mamma. Om jag ljuger och säger att det är klart att han finns, han bor i Nordpolen och åker runt till alla barn i hela världen på en och samma kväll Men även till barnen i Afrika? Nääää inte till dem, varför det? ehhhh för att det är så varmt? Men hur hinner han åka till alla andra barn i hela världen på samma kväll? Hmm jo just det till England och Usa åker han till på natten och morgonen dagen efter. Sen går min sjuåring ner till skolan stärkt av vetskapen om att han visst finns, för det säger hans mamma, tar en diskussion med dem här killarna som påstår att han inte finns. Sen kanske de börjar reta honom för att han tror på tomten, han blir mobbad och får svårt att acklimatisera sig i samhället, blir arbetslös och sitter hemma framför datorn hela dagarna, äter chips och dricker cola och blir sådär fet som dem i biggest loser, bara för att mamma ljög för honom och sa att tomten visst finns!
Men å  andra sidan om jag berättar att tomten inte finns och förklarar att det är bara något vi vuxna hittat på och det är någon som klär ut sig varje år, då är liksom en del av barndomen över och det vore så mysigt att inte riktigt avsluta den delen ännu.
så jag sa liksom något om att jag inte riktigt vet, att man får bestämma själv om man vill tro på honom blablablabla.........
Senare på kvällen när jag skulle läsa för Rasmus så säger Rasmus att han har bestämt sig för att ändå tro på tomten för om han finns så skulle han bli arg på honom om han inte trodde på honom och då kanske han inte får några julklappar! Bäst att ta det säkra före det osäkra:-)
Idag gick jag och Becca och la oss när grabbarna åkte till skolan, vi sov till tio såååå skönt. Sen åt jag frukost med mormor och sedan började jag operation rensning del 2 HUA det var en del att ta itu med, men jag har faktiskt kommit en bit, men det kan jag inte göra klart i morgon för då ska jag till stan och träffa några elever och Maria och kolla in julskyltningen och fika lite.


Operation rensning nr 2....

Just nu dreglar Rebecca så mycket så jag får byta tröja tre gånger om dagen och hon har lärt sig att spruta ut allt med ett pruttljud som hon nu gör hela tiden, får se om det är någon tand på g....
Hörs i morgon, kram på er/ Linda

Kommentarer
Postat av: Tessan

Klok mor och en mycket klok liten grabb :) Impad av Rasmus sköna smarta tankar!!

2010-12-01 @ 22:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0