Äntligen

Äntligen fick jag lite tid att sätta mig och skriva i bloggen, jag ligger verkligen efter har jag märkt. Linkan har typ hunnit med sju inlägg imellan:) Hon skrev tidigare att jag får henne att göra saker som hon i normala fall inte skulle ha gjort och nu har hon fått mig att lova nåt som jag i normal fall inte gör. Jag ska skriva mat och träningsdagbok, haha jag kommer säkert att skarva lite, men jag ska iallafall försöka. Och nej Jessica jag vill inte tävla mot dig, utan någon som är mer på min nivå, som gärna vill ha kakan och äta den samtidigt ;)

Jaha vad har hänt sen sist då, igår kom Robin och jag samtidigt till skolan så då följde vi med dem hem och fikade, så då blev det helt naturligt en sektmiddag, jaja en halv sektmiddag iallafall, Jenny och Diva kom också. Det blev stor tacobuffé hemma hos oss och sedan naturgodis och Idol, det var jättemysigt. Dem gick väl hem någon gång vid halv elva tror jag och då var jag helt död, för mig är ju dagarna detsamma nuförtiden, Peter ville sitta uppe lite så jag gick in och la mig.
Så idag har jag, Rasmus och Rebecca varit på hockeyskola medan Peter bonade golven här hemma, vilket team vi är! Sen blev det Mcdonalds och nu sitter jag här med en kopp kaffe och skriver.....

Lite av mina tankar om barnpsykologi

Jag läste Jessicas senaste inlägg om rutiner och jag håller med om att rutiner är viktiga, men jag tycker också det är viktigt att det inte blir för inpräntat så att det faktiskt går att bryta dem ibland (jag vet det går emot all barnpedagogik!). Men det är nu när dem är små som man kan passa på att göra saker med dem på kvällarna, sen när de börjar på dagis och skolan då måste de sova i tid mm.  
Jag tror på lyckliga föräldrar = lyckliga barn, vill du ha rutiner och mår bra av det så ska du men vill du inte det så måste du inte. Visst kommer livet efter barn vara annorlunda än tidigare, man kan inte alltid hitta på spontana saker på samma sätt som förut. Men jag tror på filosofin att barnen har föds in i våra liv inte tvärtom och även om det är bra med rutiner så är det även viktigt med spontanitet.
Vi brukar läsa för Rasmus när han går och lägger sig men ibland så äter vi en egen vuxenmiddag med lite vin och tända ljus för att kunna sitta själva och prata med varandra (ungefär en gång i veckan) och då kan det hända att vi inte läser för honom den kvällen och då säger vi bara godnatt och han kan somna själv ändå, det tror jag är för att vi inte alltid har gjort på samma sätt. Har vi folk hemma så kan han också gå och lägga sig själv eller somna på soffan mm. Jag vet familjer som har varit inte kunnat gå bort med barnen eller bara kunna vara med en stund för att de ska ligga i sina sängar hemma en viss tid, det är absolut inte fel om man vill ha det så men det funkar inte för mig!
Då måste man alltid skaffa barnvakt om man ska göra något och det är det som jag tycker är så härligt med våran lilla sekt här i Sköndal, barnen är alltid med när vi gör saker.
Sen kan det vara så att man har ett barn som måste ha rutiner för att må bra och då ska man ha det! Fast då är det säker så att du också mår bra av det eftersom sådant ofta går i arv.
Att börja tidigt med att låta barnet somna själva i sin korg/vagga tror jag är viktigt, för då vet dem var dem är när dem vaknar och behöver inte bli rädda. De vet också att när de blir nedlagda så är det sov-time vare sig de vill eller inte;) Ok det var lite av min barnpsykologi och jag misstänker att jag säkert kom ifrån ämnet i det här inlägget men jag tror verkligen på att du själv vet vad som är bäst för ditt barn! Inte vad samhället anser........


Den här gången hade jag köpt en mjuk gosig snuttefilt innan hon var född och den la jag bredvid henne redan på BB och sen dess har hon haft den bredvid sig varje gång hon har somnat och det har verkligen varit mödan värt. För den lugnar henne i alla lägen, även när det påklädnad och varmt. Här har hon somnat på golvet medan jag klär på mig, först skrek hon sedan la jag den vid hennes ansikte och hon somnade direkt, coolt va!

Nu ska vi snart åka och äta hos svärföräldrarna för svärmor fyller år och det ska bli riktigt trevligt för det var länge sedan vi var där! Men först ska jag väl ta och skriva matdagbok då, suck ångest;)

Puss på er/Linda

Kommentarer
Postat av: Jessica

Hahaha såg inte att hon låg där... Trodde ni bara kastat kläderna på golvet :)

2010-10-23 @ 16:39:26
Postat av: Jeanette

Hihi, såg inte heller först att hon låg där i kläderna :)

2010-10-25 @ 15:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0